نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

قوانین حقوقی مربوط ‌به آسانسور در آپارتمان‌ها


افزایش جمعیت در دهه گذشته در کنار مهاجرت به شهرهای بزرگ بر زندگی انسان در این شهرها تاثیر بسیاری گذاشته است. خانه‌هایمان که تا دیروز عریض و قدکوتاه بودند، اکنون کوچک و بلندقد شده‌اند و از ساختمان‌های یک یا حداکثر دوطبقه به برج‌هایی سربه‌فلک‌کشیده تغییر شکل داده‌اند. از مهم‌ترین لوازمی که زندگی در این ساختمان‌ها را میسر می‌کند آسانسور است. اما گاهی این لازمه سبب اختلافاتی بین اهالی ساختمان می‌شود و حتی به پیگیری قانونی نیاز می‌شود. از جمله این اختلافات عبارت‌اند از

اجازه نصب آسانسور
پرداخت هزینه‌های نصب و تعمیر آسانسور
پرداخت هزینه سرویس و نگهداری ماهیانه
مقررات و آداب استفاده از آسانسور

در ادامه سعی می‌کنیم به بررسی قانونی هریک از بخش‌های فوق بپردازیم.
فهرست مطالب نمایش
هزینه نصب آسانسور با چه طبقاتی است؟

آسانسور تنها ارمغان زندگی آپارتمان‌نشینی برای ما نبوده بلکه اختلافات مربوط به آسانسور نیز همراه نچسب آپارتمان‌نشینی در ایران بوده است.

قوانین نظام مهندسی سازندگان را موظف می‌کند که برای ساختمان‌های بیش از 4 طبقه آسانسور نصب کنند. در آسانسورهای کمتر از 4 طبقه الزامی وجود ندارد مگر اینکه خود ساکنان و اهالی آپارتمان تصمیم به این کار داشته باشند و توافق کنند.

افزایش آسانسورها در کلان‌شهر تهران

قانون تملک ساختمان‌ها به موضوعات مربوط به اختلافات بین ساکنان پرداخته است. از قوانین (که در آخر این مقاله ضمیمه شده‌اند) متوجه می‌شویم که اگر در ساختمانِ سه‌طبقه یا چهارطبقه، مالکین طبقه سوم و دوم (و چهارم در مورد ساختمان چهار طبقه) قصد نصب آسانسور داشته باشند و مکانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده باشد، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و طبقه همکف می‌توانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.

طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالایی یعنی طبقات سوم و دوم (و چهارم) از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر باشد، سایر مالکین می‌توانند به صورت قانونی حق‌السهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکین معترض دریافت کنند.
نصب آسانسور جز مشاع ساختمان
هزینه سرویس و نگهداری آسانسور با کیست؟

آسانسور وسیله حساسی است که در صورت بی‌توجهی به هشدارها و مشکلاتش امکان رخداد حادثه وجود دارد. به همین دلیل بررسی دائمی و منظم آسانسور در آپاراتمان‌ها مسئله‌ای ضروری است. بررسی وضعیت آسانسور باید به صورت منظم و در دوره‌های یک‌ماهه انجام شود. این مسئله به قدری اهمیت دارد که در مقررات ملّی ساختمان‌ها بخشی برای نگهداری و مراقبت از آسانسور وجود دارد.

قوانین مربوط به آسانسور

در این قانون آمده است که مالکان ساختمان یا مدیر ساختمان وظیفه دارند ماهانه یک‌بار تمام قطعات آسانسور را مورد بررسی قرار دهند، اگر بخشی از آسانسور به تعمیر یا تعویض نیاز داشت، انجام این کار را در اولویت قرار دهند و خبر مشکل پیش‌آمده را به دیگران اطلاع دهند. در مقررات ملی آپارتمان‌ها، در مورد قانون آسانسور ذکر شده است که هر سال باید آسانسورها به‌طور کامل و با جزییات بررسی شوند. به این معنی که دستگاه باید خاموش شود و از بازرس و مهندس متخصص برای بررسی آن استفاده شود.
طبق قوانین ملی استاندارد، لازم است که سرویس آسانسور به‌طور ماهیانه و بازرسی آسانسور به‌طور سالیانه (برای استاندارد ادواری) انجام بگیرد.

برای بازرسی بهتر است با شرکت‌های معتبر و دارای تأییدیه صلاحیت از سازمان ملی استاندارد، قراردادی یک‌ساله‌ی سرویس و نگهداری آسانسور بسته شود. همچنین بهتر است در تمام مراحل کار یک مهندس متخصص نیز حضور داشته باشد. از کارهایی که بازرس‌های متخصص انجام می دهند ثبت تمام مشاهدات و تحویل آن به مدیر ساختمان است.

سرویس و نگهداری آسانسور، یک دوراندیشی درست
آیا عدم استفاده واحد از آسانسور دلیلی بر پرداخت نکردن شارژ است؟

یکی از حالات ممکن در ساختمان -که ابهاماتی را به وجود می‌آورد- خالی بودن واحدی مسکونی در ساختمان است. این حالت به دلایل مختلفی مانند اجاره نرفتن واحد، مسافرت رفتن ساکنان و به‌طور خلاصه عدم حضور ساکنین در واحد به‌وجود می‌آید.
طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها و قوانین آسانسور، پرداخت شارژ هر واحد در هر ماه الزامی و استفاده یا عدم استفاده از آن هیچ تاثیری بر پرداخت شارژ ماهانه ندارد.
شارژ ماهیانه آسانسور چگونه تعیین می‌شود؟

شارژ ماهیانه می تواند به دو روش تعیین شود:

روش قانونی که بر اساس آن پرداخت شارژ برای همه یکسان است.
روش قردادی که ساکنین با برگزاری جلسه‌ای، قوانینی را میان خود وضع می‌کنند؛ مانند نصف کردن شارژ مربوط به آسانسور طبقات اول و همکف.

قانون تملک ساختمان درباره آسانسورها چه می‌گوید؟

یکی از وکیلان پایه یک دادگستری در این‌باره اذعان می‌دارد:

در ماده یک قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب 1343 تصریح می‌نماید آپارتمان شامل 2 قسمت است. 1-‌ مالکیت قسمت‌های اختصاصی، 2-‌ مالکیت قسمت‌های مشاع که صرف‌نظر از قسمت‌های اختصاصی در خصوص قسمت‌مشاع باید گفت مطابق ماده 2 قسمت‌های مشترک عبارت از بخش‌هایی از ساختمان که حق استفاده از آن منحصر به یک نفر با چند آپارتمان با محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین تعلق می‌گیرد و برابر ماده 10 هر کس موظف است طبق قانون با محاسبه میزان سهم اختصاصی نسبت به پرداخت میزان سهم خود بابت نگهداری قسمت مشترک اقدام نماید هرچند از آن قسمت استفاده ننماید.

از سوی دیگر مطابق بند ب ماده 4 آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها آسانسور جزو قسمت‌های مشترک است به استناد ماده 23 آیین‌نامه هزینه نگهداری تأسیسات از جمله آسانسور بدون توجه به میزان مساحت زیربنا محاسبه و قابل پرداخت است.

چه منطقی پشت این اعتراض‌ها وجود دارد؟

امکانات یک ساختمان، ازجمله آسانسور، از ملاک‌های قیمت واحدهای آن است. اما در رابطه با آسانسور، این افزایش قیمت برای واحدهای طبقه اول، زیرزمین و همکف ناچیز است. در واقع یک قانون کلی وجود دارد که هرچه از همکف بالاتر یا پایین‌تر برویم تاثیر آسانسور بر قیمت واحد نیز بیشتر می‌شود. بنابراین، هرچند طبقات اول و همکف قانوناً موظف به پرداخت شارژ هستند، منصفانه است که به‌طور توافقی طبقات اول و همکف شارژ کمتری بپردازند.

اختلافات طبقات اول و همکف برای عدم پرداخت شارژ آسانسور
وظایف مدیر ساختمان در قوانین آسانسور چیست؟

یکی از وظایف مدیر ساختمان بیمه کردن تمام بخش‌های ساختمان در مقابل خطرات است. بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، سهم هر یک از واحدها از حق بیمه توسط مدیر ساختمان و متناسب با متراژ هر واحد تعیین می گردد. بعد از تعیین سهم هر واحد، مدیر ساختمان باید برای جمع‌آوری شارژهای ماهیانه و هزینه‌ها اقدام کند که هزینه‌‌های مربوط به آسانسور نیز در این دسته جای می‌گیرد. یادآوری می‌شود که شارژ ماهیانه هزینه‌های زیر را نیز در بر می‌گیرد:

هزینه‌های برق عمومی که برق آسانسور هم در این دسته قرار دارد
هزینه‌های آب
هزینه‌های تعمیرات و نگهداری که هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آسانسور را نیز شامل می‌شود
هزینه‌های مرتبط با سرایدار
هزینه‌های مرتبط با گاز
هزینه‌های لوازم شوینده، لامپ، روغن برای آسانسور و…

از کارهایی که مدیر ساختمان در قبال آسانسور ساختمان باید انجام دهد، قرارداد بستن با شرکت آسانسور معتبر برای تعمیر و نگهداری آسانسور است که معمولاً این قرارداد به صورت سالانه بسته می‌شود. هزینه‌های لازم برای خرید لوازم تعمیر و نگهداری آسانسور، مواد شوینده، روغن برای روغنکاری ریل‌های آسانسور، لامپ و دیگر هزینه‌های مرتبط با آسانسور همگی باید در شارژ ماهیانه لحاظ شود. گاهی آسانسور به استانداردسازی نیاز دارد. گاهی نیز ساکنان تصمیم به بازسازی و زیباسازی آسانسور می‌گیرند.
اگر مدیر ساختمان هستید این مقاله را مطالعه کنید: مدیر ساختمان عزیز آیا آسانسور شما استاندارد است؟

طبق ضوابط و الزامات مبحث ۲۲ – ۲ – ۶ مقررات ملی ساختمان، مسئولیت هرگونه حادثه‌ای که ناشی از نبودن عقد قرارداد سرویس و نگهداری و بازرسی آسانسور و دریافت تاییدیه آسانسور در آپارتمان‌ها باشد، به عهده مدیر ساختمان و یا مالک است.
درصورت خسارت به آسانسور چه کسی مسئول است؟

در صورتی که ساکنین یکی از واحدها خسارتی به آسانسور یا هریک از اموال ساختمان که برای استفاده همگان قرار داده شده وارد کند، آن واحد موظف به جبران خسارت وارده بر اساس تصمیم مدیر ساختمان و قانون آسانسور در ساختمان‌هاست. همچنین اگر خسارت واردشده از سوی شخصی باشد که در ساختمان ساکن نیست، واحدی که با آن شخص ارتباط دارد موظف به پرداخت خسارت است. به طور مثال اگر شخصی برای شما بسته‌ای آورده باشد و شما به جای تحویل بسته در جلوی در ساختمان، فرد را به داخل ساختمان راه بدهید تا بسته را تا در واحدتان بیاورد، و آن فرد موجب خسارتی به ساختمان شود، شما باید تمام خسارت واردشده از سوی شخص به ساختمان بپردازید.

سقوط آسانسور به دلیل سرویس نکردن مرتب آسانسور
ضوابط و آداب استفاده از آسانسورها توسط ساکنان

استفاده نادرست و غیرمسئولانه از آسانسور جداً می‌تواند موجب کاهش طول عمر آسانسور شود. اگر آسانسورها به وسیله بازی کودکان تبدیل شود، اگر برای حمل و نقل استفاده شود، اگر به‌موقع و به‌طور ماهیانه سرویس و نگهداری نشود، باید انتظار داشته باشید که آسانسور بیش از هزینه سرویس ماهیانه‌اش برای شما خرج بتراشد. باید به نشانه‌های خرابی آسانسور توجه کرد و خرابی‌های متعدد آسانسور را دست‌کم نگرفت.
اگر آسانسورتان خراب شده، قبل از زنگ زدن به تعمیرکار این نکات را بخوانید.
قانون حمل بار با آسانسور

اگر آسانسوری برای حمل بار تعبیه نشده باشد نباید برای این کار مورد استفاده قرار گیرد. برخی ظرفیت آسانسور و وزنی را که آسانسور توان جابه‌جایی آن را دارد با وزن وسایل می‌سنجند که این امر به علت تفاوت ساختار آسانسورهای نفربر با ساختار آسانسورهای باری اشتباه است. همچنین طبق قانون آسانسور و ماده 56، اثاث‌کشی با آسانسور نفربر ممنوع است و ممکن است خساراتی را چه به صورت آنی و چه در درازمدت بر این وسیله عمومی وارد کند.
سخن پایانی

در قوانین آسانسور آمده است که نصب آسانسور برای ساختمان‌های با بیش از چهار طبقه اجباری است. اما ساختمان‌هایی هستند که با با داشتن چهار طبقه یا کمتر بازهم نیازمند آسانسور هستند. در اینگونه موارد اختلافاتی پیش می آید که برای حل آن قوانینی تعیین شده است. اگر با گفت‌وگو اختلافات بر طرف نشد می‌توانید با مراجعه به قانون آن را حل کنید. فراموش نکنید که دوستی و صلح با همسایگانی که عمری در کنار شما زندگی می‌کنند پسندیده‌تر از اقدامات قانونی‌ست.
جمع‌بندی نکات مهم

تمام قوانین مربوط ‌به آسانسور در آپارتمان‌ها
تیم محتوای آیتکس

افزایش جمعیت در دهه گذشته در کنار مهاجرت به شهرهای بزرگ بر زندگی انسان در این شهرها تاثیر بسیاری گذاشته است. خانه‌هایمان که تا دیروز عریض و قدکوتاه بودند، اکنون کوچک و بلندقد شده‌اند و از ساختمان‌های یک یا حداکثر دوطبقه به برج‌هایی سربه‌فلک‌کشیده تغییر شکل داده‌اند. از مهم‌ترین لوازمی که زندگی در این ساختمان‌ها را میسر می‌کند آسانسور است. اما گاهی این لازمه سبب اختلافاتی بین اهالی ساختمان می‌شود و حتی به پیگیری قانونی نیاز می‌شود. از جمله این اختلافات عبارت‌اند از

اجازه نصب آسانسور
پرداخت هزینه‌های نصب و تعمیر آسانسور
پرداخت هزینه سرویس و نگهداری ماهیانه
مقررات و آداب استفاده از آسانسور

در ادامه سعی می‌کنیم به بررسی قانونی هریک از بخش‌های فوق بپردازیم.
فهرست مطالب نمایش
هزینه نصب آسانسور با چه طبقاتی است؟

آسانسور تنها ارمغان زندگی آپارتمان‌نشینی برای ما نبوده بلکه اختلافات مربوط به آسانسور نیز همراه نچسب آپارتمان‌نشینی در ایران بوده است.

قوانین نظام مهندسی سازندگان را موظف می‌کند که برای ساختمان‌های بیش از 4 طبقه آسانسور نصب کنند. در آسانسورهای کمتر از 4 طبقه الزامی وجود ندارد مگر اینکه خود ساکنان و اهالی آپارتمان تصمیم به این کار داشته باشند و توافق کنند.

افزایش آسانسورها در کلان‌شهر تهران

قانون تملک ساختمان‌ها به موضوعات مربوط به اختلافات بین ساکنان پرداخته است. از قوانین (که در آخر این مقاله ضمیمه شده‌اند) متوجه می‌شویم که اگر در ساختمانِ سه‌طبقه یا چهارطبقه، مالکین طبقه سوم و دوم (و چهارم در مورد ساختمان چهار طبقه) قصد نصب آسانسور داشته باشند و مکانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده باشد، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و طبقه همکف می‌توانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.

طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالایی یعنی طبقات سوم و دوم (و چهارم) از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر باشد، سایر مالکین می‌توانند به صورت قانونی حق‌السهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکین معترض دریافت کنند.
نصب آسانسور جز مشاع ساختمان
هزینه سرویس و نگهداری آسانسور با کیست؟

آسانسور وسیله حساسی است که در صورت بی‌توجهی به هشدارها و مشکلاتش امکان رخداد حادثه وجود دارد. به همین دلیل بررسی دائمی و منظم آسانسور در آپاراتمان‌ها مسئله‌ای ضروری است. بررسی وضعیت آسانسور باید به صورت منظم و در دوره‌های یک‌ماهه انجام شود. این مسئله به قدری اهمیت دارد که در مقررات ملّی ساختمان‌ها بخشی برای نگهداری و مراقبت از آسانسور وجود دارد.

قوانین مربوط به آسانسور

در این قانون آمده است که مالکان ساختمان یا مدیر ساختمان وظیفه دارند ماهانه یک‌بار تمام قطعات آسانسور را مورد بررسی قرار دهند، اگر بخشی از آسانسور به تعمیر یا تعویض نیاز داشت، انجام این کار را در اولویت قرار دهند و خبر مشکل پیش‌آمده را به دیگران اطلاع دهند. در مقررات ملی آپارتمان‌ها، در مورد قانون آسانسور ذکر شده است که هر سال باید آسانسورها به‌طور کامل و با جزییات بررسی شوند. به این معنی که دستگاه باید خاموش شود و از بازرس و مهندس متخصص برای بررسی آن استفاده شود.
طبق قوانین ملی استاندارد، لازم است که سرویس آسانسور به‌طور ماهیانه و بازرسی آسانسور به‌طور سالیانه (برای استاندارد ادواری) انجام بگیرد.

برای بازرسی بهتر است با شرکت‌های معتبر و دارای تأییدیه صلاحیت از سازمان ملی استاندارد، قراردادی یک‌ساله‌ی سرویس و نگهداری آسانسور بسته شود. همچنین بهتر است در تمام مراحل کار یک مهندس متخصص نیز حضور داشته باشد. از کارهایی که بازرس‌های متخصص انجام می دهند ثبت تمام مشاهدات و تحویل آن به مدیر ساختمان است.

سرویس و نگهداری آسانسور، یک دوراندیشی درست
آیا عدم استفاده واحد از آسانسور دلیلی بر پرداخت نکردن شارژ است؟

یکی از حالات ممکن در ساختمان -که ابهاماتی را به وجود می‌آورد- خالی بودن واحدی مسکونی در ساختمان است. این حالت به دلایل مختلفی مانند اجاره نرفتن واحد، مسافرت رفتن ساکنان و به‌طور خلاصه عدم حضور ساکنین در واحد به‌وجود می‌آید.
طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها و قوانین آسانسور، پرداخت شارژ هر واحد در هر ماه الزامی و استفاده یا عدم استفاده از آن هیچ تاثیری بر پرداخت شارژ ماهانه ندارد.
شارژ ماهیانه آسانسور چگونه تعیین می‌شود؟

شارژ ماهیانه می تواند به دو روش تعیین شود:

روش قانونی که بر اساس آن پرداخت شارژ برای همه یکسان است.
روش قردادی که ساکنین با برگزاری جلسه‌ای، قوانینی را میان خود وضع می‌کنند؛ مانند نصف کردن شارژ مربوط به آسانسور طبقات اول و همکف.

قانون تملک ساختمان درباره آسانسورها چه می‌گوید؟

یکی از وکیلان پایه یک دادگستری در این‌باره اذعان می‌دارد:

در ماده یک قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب 1343 تصریح می‌نماید آپارتمان شامل 2 قسمت است. 1-‌ مالکیت قسمت‌های اختصاصی، 2-‌ مالکیت قسمت‌های مشاع که صرف‌نظر از قسمت‌های اختصاصی در خصوص قسمت‌مشاع باید گفت مطابق ماده 2 قسمت‌های مشترک عبارت از بخش‌هایی از ساختمان که حق استفاده از آن منحصر به یک نفر با چند آپارتمان با محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین تعلق می‌گیرد و برابر ماده 10 هر کس موظف است طبق قانون با محاسبه میزان سهم اختصاصی نسبت به پرداخت میزان سهم خود بابت نگهداری قسمت مشترک اقدام نماید هرچند از آن قسمت استفاده ننماید.

از سوی دیگر مطابق بند ب ماده 4 آیین‌نامه قانون تملک آپارتمان‌ها آسانسور جزو قسمت‌های مشترک است به استناد ماده 23 آیین‌نامه هزینه نگهداری تأسیسات از جمله آسانسور بدون توجه به میزان مساحت زیربنا محاسبه و قابل پرداخت است.

چه منطقی پشت این اعتراض‌ها وجود دارد؟

امکانات یک ساختمان، ازجمله آسانسور، از ملاک‌های قیمت واحدهای آن است. اما در رابطه با آسانسور، این افزایش قیمت برای واحدهای طبقه اول، زیرزمین و همکف ناچیز است. در واقع یک قانون کلی وجود دارد که هرچه از همکف بالاتر یا پایین‌تر برویم تاثیر آسانسور بر قیمت واحد نیز بیشتر می‌شود. بنابراین، هرچند طبقات اول و همکف قانوناً موظف به پرداخت شارژ هستند، منصفانه است که به‌طور توافقی طبقات اول و همکف شارژ کمتری بپردازند.

اختلافات طبقات اول و همکف برای عدم پرداخت شارژ آسانسور
وظایف مدیر ساختمان در قوانین آسانسور چیست؟

یکی از وظایف مدیر ساختمان بیمه کردن تمام بخش‌های ساختمان در مقابل خطرات است. بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، سهم هر یک از واحدها از حق بیمه توسط مدیر ساختمان و متناسب با متراژ هر واحد تعیین می گردد. بعد از تعیین سهم هر واحد، مدیر ساختمان باید برای جمع‌آوری شارژهای ماهیانه و هزینه‌ها اقدام کند که هزینه‌‌های مربوط به آسانسور نیز در این دسته جای می‌گیرد. یادآوری می‌شود که شارژ ماهیانه هزینه‌های زیر را نیز در بر می‌گیرد:

هزینه‌های برق عمومی که برق آسانسور هم در این دسته قرار دارد
هزینه‌های آب
هزینه‌های تعمیرات و نگهداری که هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آسانسور را نیز شامل می‌شود
هزینه‌های مرتبط با سرایدار
هزینه‌های مرتبط با گاز
هزینه‌های لوازم شوینده، لامپ، روغن برای آسانسور و…

از کارهایی که مدیر ساختمان در قبال آسانسور ساختمان باید انجام دهد، قرارداد بستن با شرکت آسانسور معتبر برای تعمیر و نگهداری آسانسور است که معمولاً این قرارداد به صورت سالانه بسته می‌شود. هزینه‌های لازم برای خرید لوازم تعمیر و نگهداری آسانسور، مواد شوینده، روغن برای روغنکاری ریل‌های آسانسور، لامپ و دیگر هزینه‌های مرتبط با آسانسور همگی باید در شارژ ماهیانه لحاظ شود. گاهی آسانسور به استانداردسازی نیاز دارد. گاهی نیز ساکنان تصمیم به بازسازی و زیباسازی آسانسور می‌گیرند.
اگر مدیر ساختمان هستید این مقاله را مطالعه کنید: مدیر ساختمان عزیز آیا آسانسور شما استاندارد است؟

طبق ضوابط و الزامات مبحث ۲۲ – ۲ – ۶ مقررات ملی ساختمان، مسئولیت هرگونه حادثه‌ای که ناشی از نبودن عقد قرارداد سرویس و نگهداری و بازرسی آسانسور و دریافت تاییدیه آسانسور در آپارتمان‌ها باشد، به عهده مدیر ساختمان و یا مالک است.
درصورت خسارت به آسانسور چه کسی مسئول است؟

در صورتی که ساکنین یکی از واحدها خسارتی به آسانسور یا هریک از اموال ساختمان که برای استفاده همگان قرار داده شده وارد کند، آن واحد موظف به جبران خسارت وارده بر اساس تصمیم مدیر ساختمان و قانون آسانسور در ساختمان‌هاست. همچنین اگر خسارت واردشده از سوی شخصی باشد که در ساختمان ساکن نیست، واحدی که با آن شخص ارتباط دارد موظف به پرداخت خسارت است. به طور مثال اگر شخصی برای شما بسته‌ای آورده باشد و شما به جای تحویل بسته در جلوی در ساختمان، فرد را به داخل ساختمان راه بدهید تا بسته را تا در واحدتان بیاورد، و آن فرد موجب خسارتی به ساختمان شود، شما باید تمام خسارت واردشده از سوی شخص به ساختمان بپردازید.

سقوط آسانسور به دلیل سرویس نکردن مرتب آسانسور
ضوابط و آداب استفاده از آسانسورها توسط ساکنان

استفاده نادرست و غیرمسئولانه از آسانسور جداً می‌تواند موجب کاهش طول عمر آسانسور شود. اگر آسانسورها به وسیله بازی کودکان تبدیل شود، اگر برای حمل و نقل استفاده شود، اگر به‌موقع و به‌طور ماهیانه سرویس و نگهداری نشود، باید انتظار داشته باشید که آسانسور بیش از هزینه سرویس ماهیانه‌اش برای شما خرج بتراشد. باید به نشانه‌های خرابی آسانسور توجه کرد و خرابی‌های متعدد آسانسور را دست‌کم نگرفت.
اگر آسانسورتان خراب شده، قبل از زنگ زدن به تعمیرکار این نکات را بخوانید.
قانون حمل بار با آسانسور

اگر آسانسوری برای حمل بار تعبیه نشده باشد نباید برای این کار مورد استفاده قرار گیرد. برخی ظرفیت آسانسور و وزنی را که آسانسور توان جابه‌جایی آن را دارد با وزن وسایل می‌سنجند که این امر به علت تفاوت ساختار آسانسورهای نفربر با ساختار آسانسورهای باری اشتباه است. همچنین طبق قانون آسانسور و ماده 56، اثاث‌کشی با آسانسور نفربر ممنوع است و ممکن است خساراتی را چه به صورت آنی و چه در درازمدت بر این وسیله عمومی وارد کند.
سخن پایانی

در قوانین آسانسور آمده است که نصب آسانسور برای ساختمان‌های با بیش از چهار طبقه اجباری است. اما ساختمان‌هایی هستند که با با داشتن چهار طبقه یا کمتر بازهم نیازمند آسانسور هستند. در اینگونه موارد اختلافاتی پیش می آید که برای حل آن قوانینی تعیین شده است. اگر با گفت‌وگو اختلافات بر طرف نشد می‌توانید با مراجعه به قانون آن را حل کنید. فراموش نکنید که دوستی و صلح با همسایگانی که عمری در کنار شما زندگی می‌کنند پسندیده‌تر از اقدامات قانونی‌ست.
جمع‌بندی نکات مهم

هزینه‌های مربوط به آسانسور مربوط به تمام طبقات است.
حق شارژ ساختمان در هر شرایطی حتی خالی بودن واحد باید پرداخت شود.
مدیر ساختمان باید تمام ساختمان از جمله آسانسور را در برابر خطرات احتمالی بیمه کند و به فکر استاندارد آسانسور باشد.
طبقه بر شارژ ماهیانه آسانسور تاثیری ندارد، مگر اینکه با تصمیم‌گیری اعضای ساختمان درصدی از آن کم شود.
وجود آسانسور در ساختمان، بر اساس شماره طبقه بر قیمت واحدها تاثیر می‌گذارد.

منبع:  آیتکس
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.